YDELSESBESKRIVELSEN FOR BYGGERI OG ANLÆG | YB 2012
KOMMENTAR
TIL REVISIONSUDKAST
På bips Konferencen 2011 præsenterede en
Arbejdsgruppe med repræsentanter fra rådgiverorganisationerne et udkast til
revision af Ydelsesbeskrivelser for Byggeri og Anlæg. Baggrunden for
revisionsarbejdet er den stærkt stigende anvendelse af digitale projekteringsværktøjer.
I oplægget har arbejdsgruppen helt
uforståeligt fastholdt den nuværende faseinddeling, og de tilknyttede
bemærkninger og forslag til revisioner er uden substans og visioner.
Arbejdsgruppen har taget udgangspunkt i en
projekteringsmetodik, der bygger på en traditionel og analog
begrebsopfattelse, en lineær og sekventiel proces, hvor man ikke påbegynder
den næste fase før alle forhold i den foregående fase er perfektioneret,
afklaret og godkendt. Denne metode er i softwarebranchen kendt som
Vandfaldsmodellen. Faserne i Vandfaldsmodellen er diskrete, man ser sig ikke
tilbage, og man går aldrig frem og tilbage mellem faserne. Modellen betragtes i
dag som forældet, og bruges ofte som et nedsættende begreb om en rigid metode,
komplet uegnet i forbindelse med moderne softwareudvikling.
Hvis den nuværende faseinddeling, byggeriets
Vandfaldsmodel, bibeholdes og anvendes i forbindelse med de nye digitale
projekteringsværktøjer, betyder det, at vi ikke fuldt ud vil være i stand til
at udnytte de store potentialer, der ligger i en BIM Designproces. Her foregår
beslutningsprocessen, samarbejdet og
projekteringen i en markant anderledes dynamisk form, i et virtuelt flow.
Selv om vi klart oplever, og alle er enige om,
at anvendelse af BIM giver et andet forløb med en eklatant ændring af
projekteringsforløbet og beslutningsprocessen, tager ingen, hverken rådgivere,
organisationer eller bygherrer, konsekvensen af denne viden. Det er
overraskende og bekymrende, at man i forslaget til revision af
Ydelsesbeskrivelser for Byggeri og Anlæg ikke radikalt har gjort op med den
nuværende faseopdeling, og reelt ikke foreslår Ydelsesbeskrivelsen revideret i
relation til nye digitale værktøjer, nye arbejdsmetoder samt ændrede
beslutningsprocesser og samarbejdsmetoder.
NY
FASEINDDELING
I ethvert projektforløb er der naturligvis
brug for partiel afklaring, men forankres en ny fasemodel i en 3D
Designproces, er det evident, at beslutningsforløbet vil få en anden karakter.
Bygherren kan virtuelt bevæge sig rundt i en 3D Model, i en umiddelbar og
direkte dialog med rådgiverene, og derved afklare tingene på et andet
abstraktionsniveau end tidligere, hvor der nødvendigvis måtte ske en ske en
transmission, en tolkning af det forelig-gende og selektive analoge
projektmateriale. Ved at implementere tid og økonomi i 3D Bygningsmodellen, kan
vi tilbyde bygherren et langt bedre beslutningsgrundlag. Design- og
konstruktionsprocessen kan foregå som en holistisk proces, hvor beslutninger
tages, vurderes, afprøves i relation til helheden, vurderes igen, forkastes og
afprøves igen frem mod den endelige beslutning og godkendelse. Derved bliver
alle beslutninger synlige, forståelige, og en del af den optimale løsning og
ikke en suboptimering løsrevet fra helheden.
En anden og langt mere innovativ opdeling af
faserne og nye krav til indhold vil, sammen med de hurtige
redigeringsmuligheder og det valide beslutningsgrundlag, skabe et langt bedre
projekteringsforløb og beslutningsforløb for alle parter, og derved løse eet af
de store problemer i den traditionelle designproces og faseinddeling, nemlig at
arkitektoniske præmisser ofte fastlåses alt for tidligt i designprocessen, og
at der kun er mulighed for suboptimering for en lang række af de tekniske
designopgaver, som følger efter.
NY
DESIGNPROCES
Med de nye digitale værktøjer er vi således i
dag i stand til på langt mere validt grundlag og langt tidligere i processen,
at fremlægge et komplementært og omfattende beslutningsgrundlag over for
bygherren. Det sikrer bygherren en stor
forståelse og indsigt i projektet i alle faser, fordi beslutningsgrundlaget
bygger på integrerede og altomfattende overvejelser, analyser og vurderinger.
Relationer og modsætninger er umiddelbart synlige, og derved skabes der
forståelse og tillid mellem alle parter.
Den gode designproces kan i visse perioder
have karakter af kaos og anarki. Det er en meget væsentlig del af den
iterative proces, at nye veje, at nye erkendelser kan føre tilbage i processen.
Projektteamet træffer mange valg undervejs, valg som ikke altid er teknisk og
sagligt begrundet, men som kan være nødvendige kaotiske indspark i debatten og
afgørende for at komme videre, selv om det kan betyde, at man må underkende
allerede trufne valg, og dermed bevæge projektet i en ny retning.
Ser vi og anderkender vi denne kaotiske
proces, vil det også være muligt at initiere en proces, der tager udgangspunkt
heri og ikke bryder ned, når kaos og anarki tager over.
BUILDING
AND CONSTRUCTION AUTHORITY
Building and Construction Authority Singapore
arbejder med nye samarbejdsformer betinget af den digitale udvikling. De
tænker projekter ind i en teambaseret proces, hvor alle deltagere tager ansvar
både for detaljen og for helheden gennem hele projektforløbet.
Organisationen beskæftiger sig indgående med
en ny designproces i et meget interessant Notat Building Planning and Massing,
og med sloganet Three E's’ – Everybody engaged, Every issue considered, Early
in the project, giver de et kvalificeret bud på en integreret Team Proces.
“This
design approach brings all stakeholders together to look at project objectives,
materials, sys-tems and assemblies from many different perspectives. This
essentially moves away from traditional planning and design process where
specialists work in their respective specialties somewhat isolated from each
other and address problems with each other only when they arise. The whole team
is encouraged to contribute towards the output design by sharing their
experiences, knowledge and expertise”.
VIRTUELT
SAMARBEJDE
Mange, der har arbejdet med 3D
Designprocessen, har erfaret, at det giver nogle fantastiske muligheder for
kommunikation og samarbejde, når man sidder sammen på et projektkontor. Denne
gode oplevelse er så i branchen vendt til en negativitet, en undskyldning, for
at vi ikke er i stand til opnå de store fordel i en 3D Designprocessen, når vi
sidder fysisk adskilt. Den holder bare ikke.
Det trådløse net betyder mobile
samarbejdsformer, vi kan udveksle ideer med alle, alle steder fra, til hvem som
helst. Vi kan etablere videokonferencer face to face, alle mødedeltagere kan
virtuelt sidde omkring et konferencebord, og dermed interagere, som om man
fysisk sad sammen. En enestående mulighed for et virtuelt teamsamarbejde i
real-time, som byggebranchen ikke rigtig har set potentialet i. Vi gør som vi
altid har gjort, kommunikerer på mail, sender til kommentar, afventer et svar,
og kan derefter reagere på en modtaget kommentar flere dage efter.
I den til tider kaotiske og hektiske
designproces vil svaret sandsynligvis være uden mening, når det kommer tilbage.
IT
IS NOT TECHNOLOGY, IT’S HUMAN…
IBM’s bestyrelsesformand Lou Gerstner:
”Omlægning af virksomheder i en specifik
branche begynder med en fornemmelse af krise eller pres. Ingen branche
gennemgår nogle grundlæggende forandringer, med mindre den mener, at den er i
store vanskeligheder og har brug for at gøre et eller andet for at overleve”.
Er dette rigtigt, kunne man måske vove den
konklusion, at byggebranchen ikke er i store vanskeligheder, eller har brug for
at gøre et eller andet for at overleve. På den ene side er byggebranchen med
speederen i bund og med bind for øjnene i gang med at lægge en ny teknologi ind
over en historisk betinget proces, en proces, der har fungeret i årtier med et
andet udgangspunkt og på helt andre præmisser. På den anden side er der sket en
rigtigt spændende udvikling i mange rådgiverfirmaer og hos mange af de
udførende, hvor de nye digitale værktøjer implementeres og bruges med stor dygtighed
og entusiasme, og bestemt også har medført bedre projekter, og hvor flere af
de forventede fordele rent faktisk er opnået ved en konsekvent supoptimering.
Der skal ske en forandring af processen, hvis
vi skal ud over kanten og hvis vi som samlet branche fuldt ud vil være i stand
til at udnytte det enorme potentiale, der ligger i BIM. Dets mere uforståeligt
er det, at der faktisk ikke sker ret meget på det konkrete niveau. Udkastet til
revision af Ydelsesbeskrivelsen er et af adskillige eksempler på, at man i
bygge-riets organisationer ikke ser, eller vil se, en verden i hastig
forandring. Global og national konkurrencedygtighed forudsætter skarpe
teknologisk og ledelsesmæssige kompetencer. Som Center for Byggeri &
Business fremførte på bips Konferencen 2011, er den største ud-fordring: ”En
forandring af arbejdsmetoder og processer”.
I en ny verden, i en flad verden, med nye
teknikker, med nye arbejdsmetoder og outsourcing bliver vi nødt til kritisk at
revurdere vores metoder, vores proces, vores samarbejdsformer.
Der er i byggeriets organisationer en næsten
insisterende tro på at digitale standarder, tabeller og formater kan løse alle
vores samarbejdsproblemer. De vil være helt uden mening, hvis vi ikke får
gjort op med indgroede vaner og metoder på alle niveauer. Alene det at
implementere en ny teknologi vil i sig selv aldrig betyde en stigning i
produktiviteten. Først når en ny teknologi kombineres med nye måder at tænke
på, sker der afgørende forbedringer.
Thomas L. Friedman ”Jorden er flad”:
'De grundlæggende basisstyresystemer for
innovation og produktion ændrer sig ikke ret ofte, og alene det at introducere
en ny teknologi vil i sig selv aldrig betyde en produktivitetsforøgelse. Det
skal vanetænkning, alminding skepsis nok forhindre, lad os nu fortsætte som vi
altid har gjort, det fungerer jo meget godt. De store produktivitetsopsving
kommer nemlig kun når en ny teknologi eller platform kombineres med nye måder
at tænke på, at do business, som de siger. Det er desværre en meget langsom proces
før alle parter og forretningsprocesser med de tilknyttede teknologier, får
gjort op med indgroede vaner og derved skaber det næste
produktivitetsgennembrud.'
DPR Construction USA:
“It is not technology, it’s human…”
No comments:
Post a Comment